Glöm inte det viktigaste i Eu valet!

Det var länge sedan informationen under hemsidan Vänsterpartiet/ Heby ändrades….

Det ska vi snart ändra på.

Tills dess hittar ni det mesta under fliken Uppsala.

Tänk på att vi från Uppsala har två starka kandidater på listan.

4. Nina Broman Costa, säljare bensinstation.

8. Jonas Karlsson, Uppsala, projektledare Byggnadsarbetareförbundet

Tänk även på att klimatfrågan är något av det viktigaste vi har framför oss nu.  Men se även övriga kärnfrågor vi i Vänsterpartiet står och arbetar för.

Klimatförändringarna är vår tids ödesfråga: om vi inte sätter stopp för dem finns det snart inte mycket annat kvar att kämpa för. Därför kräver Vänsterpartiet att EU tar krafttag mot de stora fossilföretagen och utsläppsbovarna, och för en rättvis klimatomställning.

Kampen mot klimatförändringarna måste vara internationell, och därför har EU en stor roll att spela för att samordna våra insatser. Men om vi ska lyckas lösa klimatfrågan i tid måste vi höja ambitionerna ordentligt. Vänsterpartiet kräver därför ett stopp för alla EU-subventioner till fossilindustrin, och att den Europeiska investeringsbanken görs om till en klimatinvesteringsbank. Vi kräver också att systemet för handel med utsläppsrätter görs om så att priset för att släppa ut avsevärt ökas, att sista året för försäljning av bilar som drivs med fossila bränslen sätts till 2025, att kolkraften i EU ska vara helt utfasad senast 2030 och att sista året som fossila bränslen säljs på våra mackar är 2035.

Samtidigt sätter vi fokus på att omställningen måste drabba de som tjänar de stora pengarna på att förstöra klimatet och står för de stora utsläppen: ett fåtal storföretag och superrika individer.

Vänsterpartiet är som enda svenska parti som får toppbetyg för sitt klimatarbete i EU-parlamentet. Det visar en ny rapport från  CAN* där de bedömt klimatpolitiken från alla partier som är representerade i EU-parlamentet.

Resultatet för de svenska partierna är:
Vänsterpartiet, 96.0%
Miljöpartiet, 77.2%
Feministiskt initiativ, 76.0%
Socialdemokraterna, 65.0%
Centerpartiet, 41,7%
Liberalerna, 35,8%
Sverigedemokraterna, 18,0%
Moderaterna, 16,7%
Kristdemokraterna, 12,0%

De åtta partier som ges högsta betyget är:
Svenska Vänsterpartiet