Nej, det går vi inte på!

Tre nationaldemokrater gör i Sala Allehanda den 25 februari ett försök att framstå som demokratiska förebilder. För att komma in i stugvärmen skriver de om vettiga förslag som de flesta nog kan hålla med om: EU:s grundlag ska stoppas, klimatutsläppen ska minska och den lokala demokratin ska stärkas. Men det hjälper inte. Denna insändare är även publicerad i Sala Allehanda den 27 februari 2008.
Nationaldemokraterna är ett rasistiskt parti, som på sin hemsida argumenterar för ökad segregation. De vill bland annat tvinga invandrare och svenska medborgare med utomeuropeisk bakgrund att bo i särskilda områden och låta deras barn gå i speciella invandrarskolor. Likheterna med behandlingen av judar i 1930-talets Tyskland och Sydafrikas apartheidsystem är slående.

Nationaldemokraterna försäkrar ofta att de är hederliga demokrater. Tyvärr motbevisas detta ofta av hur deras medlemmar och aktivister beter sig i praktiken.

För några veckor sedan dömdes en tjugoårig man till fängelse vid Västmanlands tingsrätt för bland annat grov misshandel och misshandel. Enligt domen har han slagit en man i huvudet med ett armeringsjärn och misshandlat en annan man som inte delade hans politiska uppfattning. Mannen har starka kopplingar till Nationaldemokraternas ungdomsförbund och var bland annat konferencier på deras Karl XII-firande förra året.

Så mycket för den demokratiska övertygelsen.

Fredrik Hallor